/R/ SPÁT V MOŘI HVĚZD: Poetický název, nádherná obálka...vražedný masakr unitř

27.02.2021

Autor: Christopher Paolini

Anotace

Měl to být rutinní průzkum neobydlené planety. Ale když pod povrchem neznámého světa narazí xenobioložka Kira Navárezová na pozůstatek mimozemské stavby, změní to navždy nejen ji, ale i chod lidských dějin. Hrůzy i zázraky prvního setkání s novým druhem, monumentální bitvy o osud lidstva a nejvzdálenější kouty galaxie - to je budoucnost, která Kiru čeká, když se rozhodne odhalit pravdu o tajemné mimozemské civilizaci.

Jak jsem se ke knize dostala

Přiznávám se bez mučení, nečetla jsem Eragona. Kniha v Česku vyšla, všichni z ní bláznili a Paolini vystřelil do sfér nejlepších young adult spisovatelů jako namazaná raketa (co je to za přirovnání?)

Moje kamarádky četly Eragona, moji učitelé četli Eragona, můj taťka poslouchal audioknihu Eragona, moje babička četla Eragona, moje kočka četla Eragona, celý svět četl Eragona!!!

...až na mne.

Námět Odkazu dračích jezdců mě moc nenadchl a ani za neustálého hučení celé planety, ať se též přidám do kultu uctívačů Safiřina soudku medoviny, jsem se nenechala zviklat. Naopak anotace knihy Spát v moři hvězd si mě získala podstatně víc a ta krásná obálka! Já vim, já vim...Nesuď knihu podle obalu! Ale no tak! Každý knihomol ví, že na obálce záleží. Je to tak. Jsme povrchní a co má bejt? :D

Očekávání versus realita

"Upřímně, tohle jsem nečekala." Byla věta, která mě pronásledovala většinou knihy. Nevím vlastně, co jsem vůbec čekala. Vesmírné sci-fi, kde veselá a milá Kira prozkoumává planety, najde roztomilé malinké mimozemšťánky s velkými kukadly a na planetě tvořené cukrovou vatou se budou navzájem lechtat a smát se a dovádět. Ale pak přijde velký zlý kolega Kiry, který bude chtít všechny ty mimozemšťánky pro sebe. Však Kira se mu hrdinně postaví a řekne mu, že je jeho chování špatné. On se omluví a společně se nechají zlechtat mimozemšťánky.... Ehh, dobře to asi ne. Možná jsem se nechala unést. Nechce z toho někdo sepsat knihu? :D

Každopádně tato kniha je sci-fi se vším všudy. Vyspělé technologie, cestování na vzdálenosti, které si nedokážeme ani přestavit, vesmírné lodě, nehostinné prostředí samotného vesmíru, toxické planety...a konečně mimozemšťani. Kteří jsou samozřejmě o několik stovek let ve vývoji dopředu. Ne vážně, jak to, že není žádné sci-fi, kde jsou mimozemšťané hloupější než lidstvo?

Kniha je nabitá akcí, těžkých rozhodnutí, silných postav a spoustou popisů využívaných technologií. Některým tyto pasáže asi mohou vadit, já s nimi ale neměla problém. Nemůžu ale říct, že bych si z toho něco vzala. A teď nevím, jestli to bude mým nedostatkem znalostí, anebo autorovým.

Vyzdvihnout ale musím jednotlivé propracované charaktery postav. Minulost, která má dopad na současnost, motivace jednotlivců a celkově jejich psychologie je činí nanejvýš uvěřitelné, a nakonec i sympatické. Rasy, náboženství, rozdíly mezi koloniemi žijícími v různých koutech vesmíru, a pozor!!! Milovníci Akta Illiminae zpozorněte, protože i zde máte šílenou a možná nevyzpytatelnou umělou inteligenci. Opět se jedná o lodní počítač, který má prostředky vás během několika vteřin zabít, pokud by uznal, že je to zapotřebí. Nevím, jestli někdo (nebo něco) někdy předčí SPIRA, ale i zdejší lodní mozek si zamilujete.

!!!SPOILER!!!

Abych knihu jen nechválila, tak vzpomínky Měkkého ostří, které měly být trochu chaotické, byly VÁŽNĚ HODNĚ chaotické. Většinou jsem z nich neměla absolutně vůbec nic. Ale to mohu odpustit, protože Měkké ostří je kámoš, né parazit! Dobře, parazit je to asi tak či tak, ale chápeme se :D

!!!KONEC SPOILERU!!!

Shrnutí

8/10 roztomilých mimozemšťánků

I když jsem se se svou představou o knize s tak poetickým názvem trochu sekla, všechny ty bitky a masakry s laserovými puškami uvnitř, mě vlastně příjemně překvapily. Ono, když čtete o mezihvězdných válkách, tak se Vaše problémy stanou tak celkově méně zásadními.

Kniha byla velice čtivá a mám v plánu si přečíst navazující díl duologie (vychází 25. března tohoto roku), přičemž tentokrát už nejenom kvůli nádherné obálce! Zároveň jsem se dočetla, že jsou již zakoupena práva k zfilmování knihy, na čemž se bude podílet sám Paolini. Svůj první článek na tomto webu bych tedy zakončila tím, že se všichni pomodlíme, ať to dopadne lépe než Eragon.

-Inertia

Upss..jsi na konci. A nebo klikni sem!
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky